”Roligaste på hela

ingenjörsprogrammet”

 

Luleå Tekniska Universitet och fordonet Acus vann inte Delsbo Electric, men för studenterna Robin Nykänen och Eskil Svensson blev tävlingen ändå höjdpunkten hittills på ingenjörsutbildningen.

 

– Det är den roligaste kursen jag läst, vi fick tävla, träffa nya människor och samarbeta med klasskamrater, säger Eskil Svensson, som går andra året på ingenjörsprogrammet. Han deltog i Delsbo Electric tillsammans med tio andra studenter under ramen för kursen Hållbar energiteknik. Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng, men deltagarna lade ned betydligt mer tid än så – Eskil Svensson som var projektledare för Luleås fordon Acus spenderade minst 200 timmar med att konstruera, mäta och bygga fordonet.

 

– Man lär sig framförallt samarbeta och lösa problem. Det är väldigt svårt att angripa ett problem när kompetens saknas, så vi fick leta utanför gruppen efter kunskap om elektronik och elkretsscheman, säger Robin Nykänen.

 

Det svåraste och roligaste var att konstruera det regenerativa bromssystem som skulle sakta ned Acus vid målgången. Nu visade det sig att föraren lyckades köra så energisnålt att systemet aldrig behövde användas och Acus gick i mål som trea med energiåtgången 1,23 Wh per personkilometer. Nästa år får andra studenter ta vid utmaningen att bygga världens snålaste fordon.

 

– Vi kan absolut rekommendera tävlingen till andra studenter.

 

 

 

 

 

 

 

Robin Nykänen och Eskil Svensson på Luleå tekniska universitets ingenjörsprogram.

”Tävlingen producerar

toppingenjörer”

 

Riktiga pengar, riktiga underleverantörer och en knivskarp deadline. Delsbo Electric är så nära arbetslivet man kan komma. Därför blir studenterna som deltar extra åtråvärda på arbetsmarknaden, menar Patrik Kenger, avdelningschef för programmet Industriell teknik på Högskolan Dalarna.

 

– På Delsbo Electric kan studenterna inte missa en omtenta eller lämna in en rapport försent. Står vi inte på startlinjen är det kört. Så är det i verkliga yrkeslivet, håller man inte deadline blir det förseningskostnader eller så missar man den där fraktbåten, säger Patrik Kenger.

 

En av de bästa sakerna med att delta i Delsbo Electric är att studenterna med egna händer får bygga det de själva konstruerat, ett moment som sällan ryms i en högskoleutbildning.

 

– En ingenjörsutbildning består till 50 procent av moment som redan är fastlagda sedan 1700-talet. Newton, termodynamik och sådana saker. Men den andra halvan måste innehålla praktiska moment som ska hålla takten med yrkeslivet och den tekniska utvecklingen i stort. På Delsbo Electric får man jobba med material och prototyper, som studenterna sedan får testa och effketmäta. Så är det ju också i verkligheten på ett företag som utvecklar produkter, säger Patrik Kenger. Hans studenter har deltagit i Delsbo Electric sedan 2016 och Patrik Kenger menar att tävlingen producerar bättre framtida ingenjörer.

 

– De växer så otroligt här och när de kommer ut i arbetslivet vet de så mycket som man inte kan få in under ramen för en utbildning.

 

– Studenterna blir absolut mer anställningsbara ingenjörer av att delta i tävlingen. Jag brukar lite skämtsamt säga om våra studenter som har byggt världens mest energisnåla fordon Eximus 1 och 2, att jag skulle vilja sälja dem till näringslivet, precis som toppfotbollspelare.

 

 

 

 

 

 

 

Patrik Kenger, avdelningschef för programmet Industriell teknik på Högskolan Dalarna.

Så slaktas ett rekord - Delsbo Electric 2014

 

Bromangymnasiet var klart starkast under årets Delsbo Electric. Det ledde till två världsrekord och en regeländring.

 

Publiken kisar och ser den eldrivna dressinen närma sig Delsbo Stationshus. Laget som är på väg över mållinjen kommer att skriva historia, men få av de som tittar förväntar sig egentligen mer av den här dagen.

 

Tävlingen börjar med att Staffangymnasiet från Söderhamn, som deltar för första gången, nära nog tangerar världsrekordet med sina 2,6 Wh/personkilometer. Och bara en timme senare sätter Bromangymnasiets lag DX1 nytt världsrekord med 1,75 Wh/personkilometer.

 

Publiken har fått det de kom för. Redan innan lag DX2 rullar över mållinjen har både Delsbo Electric 2014 och svensk teknikutbildning gjort succé. Men när lag DX2 från Bromangymnasiet sätter dagens andra världsrekord är det tydligt vad som gör skillnad i en tävling som Delsbo Electric.

 

– Allt handlar om att testa sina idéer i verkligheten så snart det är möjligt, säger Oskar Holmberg.

 

Det är testerna som sått fröet till flera av de förbättringar som gav två världsrekord på samma dag. Dressinens växel är ett exempel. Under testerna märkte lagen att banprofilen påverkar förbrukningen. Den mesta av kraften behövs i början av loppet, då det är en svag uppförsbacke. När banan planar ut krävs det långt mindre energi för att hålla dressinen i rörelse.

 

En annan lösning som kom till under testerna var bytet från drivrem till kedjedrift. Redan under de första testerna var det tydligt att drivremmen slirade och orsakade onödiga förluster.

 

– Utan testerna skulle aldrig drivkedjan ha kommit på plats, säger Martin Örtenblad. Resultatet av Bromangymnasiets slit och uppfinningsrikedom gav en dressin som kan transportera tre personer i 3,4 km på motsvarande en halv tesked bensin!

 

En annan viktig framgångsfaktor är sammansättningen av laget och hur de kommunicerar. Bromangymnasiets lag DX1 och DX2 består både av Teknikprogrammets elever, med teoretisk och bakgrund, och Hudiksvalls Industritekniska program som har en praktisk inriktning. Kopplingen mellan teori och praktik var vinnande. När lagen ville modifiera konstruktionen kunde de tillverka delarna på plats och testa lösningarna så fort de var klara.

 

– Det gick snabbt och vi fick det precis som vi ville, berättar Oskar Skoglund.

 

Louise Ågren är en av de lärare på Bromangymnasiets teknikprogram som bidragit till världsrekordet. Segern betyder mycket.

 

– Det är jätteviktig för laget och för hela skolan. Vi har slaktat världsrekordet. Jag är jätteimponerad av mina elever, berättar Lousie Ågren.

 

Men att köra tävlingssträckan två gånger med samma lag och samma fordon var kontroversiellt. Tävlingsreglerna sa att anmälan gällde per lag, inte per besättning eller fordon. Det har lett till en regeländring inför 2015. Nu gäller anmälan ett fordon, ett lag och en besättning.

Men Bromangymnasiet kan ändå vara trygga i vissheten om att de faktiskt slog världsrekordet redan med sitt första lag.

 

Bromangymnasiet har testkört dressinen flera gånger innan tävlingen och det gav resultat. Här ser vi Agnes Witek under tävlingen.

Kontakta oss:

 

Tävlings- och projekledare:

Lars Gustavsson

lars@delsboelectric.se

070 229 55 44

 

Teknisk chef:

Prof. Henrik Rödjegård

henrik@delsboelectric.se

070 240 46 89

 

Delsbo Electric AB

Stationsgatan 9

820 60 Delsbo

www.delsboelectric.se