Bromangymnasiet har testkört dressinen flera gånger innan tävlingen och det gav resultat. Här ser vi Agnes Witek under tävlingen.

 

 

Så slaktas ett rekord

 

Bromangymnasiet var klart starkast under årets Delsbo Electric. Det ledde till två världsrekord och en regeländring.

 

Publiken kisar och ser den eldrivna dressinen närma sig Delsbo Stationshus. Laget som är på väg över mållinjen kommer att skriva historia, men få av de som tittar förväntar sig egentligen mer av den här dagen.

 

Tävlingen börjar med att Staffangymnasiet från Söderhamn, som deltar för första gången, nära nog tangerar världsrekordet med sina 2,6 Wh/personkilometer. Och bara en timme senare sätter Bromangymnasiets lag DX1 nytt världsrekord med 1,75 Wh/personkilometer.

 

Publiken har fått det de kom för. Redan innan lag DX2 rullar över mållinjen har både Delsbo Electric 2014 och svensk teknikutbildning gjort succé. Men när lag DX2 från Bromangymnasiet sätter dagens andra världsrekord är det tydligt vad som gör skillnad i en tävling som Delsbo Electric.

 

 

 

– Allt handlar om att testa sina idéer i verkligheten så snart det är möjligt, säger Oskar Holmberg.

 

Det är testerna som sått fröet till flera av de förbättringar som gav två världsrekord på samma dag. Dressinens växel är ett exempel. Under testerna märkte lagen att banprofilen påverkar förbrukningen. Den mesta av kraften behövs i början av loppet, då det är en svag uppförsbacke. När banan planar ut krävs det långt mindre energi för att hålla dressinen i rörelse.

 

En annan lösning som kom till under testerna var bytet från drivrem till kedjedrift. Redan under de första testerna var det tydligt att drivremmen slirade och orsakade onödiga förluster.

 

– Utan testerna skulle aldrig drivkedjan ha kommit på plats, säger Martin Örtenblad.

Resultatet av Bromangymnasiets slit och uppfinningsrikedom gav en dressin som kan transportera tre personer i 3,4 km på motsvarande en halv tesked bensin!

 

En annan viktig framgångsfaktor är sammansättningen av laget och hur de kommunicerar. Bromangymnasiets lag DX1 och DX2 består både av Teknikprogrammets elever, med teoretisk och bakgrund, och Hudiksvalls Industritekniska program som har en praktisk inriktning. Kopplingen mellan teori och praktik var vinnande. När lagen ville modifiera konstruktionen kunde de tillverka delarna på plats och testa lösningarna så fort de var klara.

 

– Det gick snabbt och vi fick det precis som vi ville, berättar Oskar Skoglund.

 

Louise Ågren är en av de lärare på Bromangymnasiets teknikprogram som bidragit till världsrekordet. Segern betyder mycket.

 

– Det är jätteviktig för laget och för hela skolan. Vi har slaktat världsrekordet. Jag är jätteimponerad av mina elever, berättar Lousie Ågren.

 

Men att köra tävlingssträckan två gånger med samma lag och samma fordon var kontroversiellt. Tävlingsreglerna sa att anmälan gällde per lag, inte per besättning eller fordon. Det har lett till en regeländring inför 2015. Nu gäller anmälan ett fordon, ett lag och en besättning.

Men Bromangymnasiet kan ändå vara trygga i vissheten om att de faktiskt slog världsrekordet redan med sitt första lag.

 

 

 

Martin Örtenbladh, Tobias Nordström och Oskar Holmberg

Bytet från drivrem till drivkedja effektiviserade energiförbrukningen.

 

Oskar Skoglund lyfter dressinen på plats med hjälp av Johan Borgström och Martin Örtenblad.

Kontaktinformation

 

Tävlingsledare

Lars Gustavsson

Tel 070-229 55 44

lars@delsboelectric.se

 

Teknisk chef

Henrik Rödjegård

Tel 070 - 240 46 89

henrik@delsboelectric.se

 

Dellenbanans Vänner

Stationsgatan 9

820 60 Delsbo

Tel 0653-164 60

www.dellenbanan.se